Top

Intézkedések, fejlesztések és észrevételek a Városi Egészségügyi Központban

Intézkedések, fejlesztések és észrevételek a Városi Egészségügyi Központban

Interjú dr. Szécsényi-Nagy Balázs intézményvezetővel

A koronavírus-járvány számos módon változtatta meg mindennapjainkat. Hétköznapi életünk számos területén tapasztalhatjuk, hogy a csaknem egy éve tartó időszakban újra kellett értelmeznünk a vásárlási szokásainkat, szabadidős tevékenységeinket, de az oktatás és az egészségügy területén is új kihívásoknak kell megfelelnünk ebben az időszakban.

Interjúnkban dr. Szécsényi-Nagy Balázst, a Városi Egészségügyi Központ intézményvezetőjét kérdeztük, milyen kihívásokkal kellett megbírkózniuk az utóbbi hónapokban.

Milyen intézkedéseket hozott az intézményben a koronavírus-járvány miatt?

A koronavírus-járvány számos kihívás elé állította intézményünket. A fertőzések megelőzése érdekében – összhangban a központi intézkedésekkel – megváltoztattuk az előjegyzés és az épületbe lépés rendjét, valamint előírtuk a kötelező testhőmérséklet-mérést és kockázatfelmérő kérdőív felvételét.

A járvány terjedésének megelőzése céljából megtett további főbb intézkedéseink:

  • arcot és orrot egyaránt eltakaró maszk kötelező használata,
  • kötelező távolságtartás,
  • kézfertőtlenítés az épületbe belépéskor,
  • az épületbe lépésre csak előjegyzés alapján kerülhet sor,
  • az intézményben tartózkodók létszámának korlátozása,
  • fokozott takarítás, fertőtlenítés,
  • az intézményben dolgozók koronavírus-tesztelése,
  • betegek részére folyamatos tájékoztatás,
  • távkonzultációk biztosítása.

A koronavírus-járvány elleni védekezés érdekében megemelt mennyiségű fertőtlenítőszert, takarítószert, valamint védőeszközöket szereztünk be.

Milyen nem várt problémákat szült a kialakult helyzet, és hogyan sikerült ezeket megoldani?

A fent említett intézkedések miatt megemelkedett a telefonforgalom, ezért – tekintettel a betegek visszajelzéseire is – a telefonvonalak számát bővítettük, az egyidejűleg folytatható beszélgetések maximális számát megemeltük.

A betegirányító pultnál dolgozó munkatársak a betegek tájékoztatásával, a járványügyi feladatok ellátásával a korábbihoz képest is több feladatot végeztek, jelentős munkaterhelés mellett. Lehetőségeikhez képest – az intézmény többi dolgozójával, valamint az itt rendelő orvosokkal, asszisztensekkel és más egészségügyi dolgozókkal együtt – maximális segítséget nyújtottak a hozzájuk fordulóknak.

Az elektronikus kapcsolattartás elősegítése érdekében a fontosabb információkat honlapunkon közzétettük, valamint megjelenítettük az intézményben rendelő háziorvosok, házi gyermekorvosok e-mailes elérhetőségét is, biztosítva ezáltal a lehetőséget, hogy a betegek rendelési időn túl is fel tudják venni az orvosokkal a kapcsolatot.

Az egészségügyi központ előtt felállított sátor milyen célból került ide?

A járványügyi intézkedések miatt korlátozott beléptetés és a téli időjárás viszontagságai miatt, a várakozást elősegítő sátrat állítottunk fel az épület bejárata előtt, amely lehetővé teszi, hogy a megadott időpontot megelőzően érkező betegek – meghatározott létszámkorlátig – egy jól szellőző, de a csapadéktól védett sátorban tudjanak várakozni a szabad ég alatt állás helyett.

A védőnői szolgálat, bár külön épületben működik, de szintén a Városi Egészségügyi Központ részeként. A védőnők munkáját hogyan segítették a kialakult helyzetben?

A védőnők elektronikus kapcsolattartását és a várandós anyákkal, valamint a gyermekekkel kapcsolatos nyilvántartási feladatait új számítógépek beszerzésével könnyítettük meg, immáron biztosítva, hogy minden védőnő külön számítógépes munkaállomás segítségével tudja feladatait végezni.

A különböző fórumokon a lakosság felől érkező panaszok középpontjában többnyire a háziorvosok telefonos elérhetőségének nehézsége szerepelt. A bevezetett e-mailes elérés segít megoldani ezt a problémát?

Az időközben érkezett észrevételeket, betegpanaszokat kivizsgáltuk és jellemzően rövid időn belül megválaszoltuk. Az ezekből szerzett információkat, tanulságokat figyelembe véve tettünk intézkedéseket pl. az előjegyzési renddel, az orvosok e-mail elérhetőségének honlapon történő meghirdetésével, a telefonközpont bővítésével kapcsolatosan.

A háziorvosok elérhetőségével kapcsolatos észrevételek szinte nem is érkeztek az e-mail címek közzétételét és a telefonvonalak kapacitásának bővítését követően, azonban egy-egy szakorvosi rendelés kapcsán mostanában is találkoztunk ilyen panaszokkal. A megváltozott előjegyzési és beutalási rend, valamint egyes időpontokban és rendeléseken egyszerre jelentkező szolgáltatási igények miatt a jövőben is előfordulhatnak sikertelen hívások.

A betegvizsgálat idején az orvos az adott páciensre koncentrál, ezért rendelési időben is adódhatnak olyan helyzetek, amikor kicsöng ugyan a telefon, de nem tudja felvenni azt. Amennyiben foglaltat jelez a készülék, az orvos valószínűleg telefonon konzultál egy másik beteggel. A távkonzultációk számának emelkedése miatt az ilyen helyzetek nem zárhatóak ki.

Szeretnénk kérni kedves betegeink megértését, türelmét, valamint együttműködését az előttünk álló helyzet megoldása, pácienseink egészségének megőrzése és meggyógyítása érdekében.

Mindenkinek jó egészséget kívánok az új évben is!

GYÁL 2020 Legfrissebb